Friday, January 21, 2011

Grilled Chicken

Grilled Chicken
Grilled chicken served with fried rice, mashed potato,..........sausage & mix vege..
Balik dari pasar terus perap ayam, sausage. Petang nanti boleh la ready masak untuk malam.
Bahan perap saya guna instant nyer; Pepper Lemongrass seasoning, produk keluaran Lembaga Lada Malaysia (MPB). Kemudian saya tambah sedikit oyster sos, kicap manis dan sedikit lagi black pepper. Lepas dah perap 6 jam bolehlah bakar pada suhu 220
°C selama 1 jam. Letak ayam atas beberapa hirisan lemon, untuk 45 minit pertama tutup permukaan atas ayam dengan aluminium foil. Sesekali sapu baki perapan pada ayam. 15 minit terakhir takyah gunakan foil lagi, masa ni bolehlah masukkan sausage dan mixed vegetables tu, gaul-gaulkan dengan gravy ayam. Da siap, kalau suka garing-garing, bakarlah lama sikit lagi.


Mashed potato
Rebus kentang serta lenyekkan. Gaul dengan sedikit butter. Letak sedikit fresh milk/susu cair dan sedikit garam.
Untuk menambahkan sedikit seri/ extra flavour, saya letak dried parsley, dried garlic chopped dan sedikit black pepper.Gaul rata kemudian bakar dalam 15 minit. Kalau guna microwave 5 minit je dah cukup.

Fried rice
Untuk nasi goreng, terpulanglah. Saya buat nasi goreng simple ala2 chinese style. Letak bawang merah, bawang putih, lada putih, mixed vege lagi (meriah dengan mix vege sebab pesan suami dia beli kampit besar giler, haishh), telur dan sedikit garam)

No comments:

Post a Comment