Friday, December 24, 2010

Jemput-jemput kacang soya

Menjadi kebiasaan lepas kawen ni, kalau nak minum air soya, saya buat sendiri tanpa bahan tambahan sampingan. Sihat pun sihat.Jimat pun jimat. Cuma kena luangkanlah sikit masa nak buatnya la. Banyak khasiat soya ni, baik untuk ibu-ibu mengandung macam saya.

Biasanya lebihan hampas soya yang diperah airnya, saya guna untuk buat jemput-jemput, meatball, chicken ball. Bole juga disimpan dalam peti ais tahan sampai 1-2 hari, kadang saya gunakan untuk scrub seluruh badan hari-hari. Buat scrub muka, tapi kat muka jangan pulak sental kuat sangat, scrub 2-3 kali seminggu. Hasilnya kulit lembut dan lembap sepanjang hari. Aiseh lari topik plak, sebenarnya nak kongsi resipi jemput-jemput ni je.




Bahan-bahan
2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1/2 sudu kecil garam
2 gengam daun kucai (setelah dipotong 1/2 inci)
1/2 cawan ikan bilis (kisar kering)
1/2 bawang besar- potong dadu
2 tangkai cii padi dicingcang halus
1 cawan kacang soya fiber (saya guna lebihan hampas/serat selepas perahan utk air soya)
minyak untuk menggoreng

Cara penyediaan
1. Campur semua bahan-bahan di atas. Akhir sekali masukkan air. Sukatan air bergantung, boleh tambah dan kurangkan
2. Panaskan minyak. Bila dah panas, kaup sikit2 adunan dengan sudu dan masukkan dalam minyak panas
3. Goreng sehingga kekuningan

No comments:

Post a Comment