Tuesday, December 14, 2010

Kerang masak goreng jawa


Bagi saya ini lah makanan pembuka selera, makan ngan nasi panas. Lawannya nangka masak lemak. Resipi ni saya improvise dari resipi asal iaitu sambal rogho (sambal goreng jawa). Bunyi pelik sikit tapi mungkin ada yang penah dengar. Kalau orang jawa mesti tau punyalah. Sambal ni memang banyak gunakan cili hijau dan bawang besar hiris.

Bahan-bahan
1 ulas bawang besar (dihiris)
3 ulas bawang putih (dihiris)
10-15 tangkai cili hijau (mesti cili hijau, tp saya tambah cili merah sebab tak cuk*)
1/2 inci belacan larutkan dalam 3 sudu air
1/5 cawan air asam
1/5 cawan santan pekat
sedikit garam
semangkuk kerang yang telah direbus-dalam 2 gengam
(resipi asal mengunakan samada ikan bilis goreng/kupang/babat(perut lembu))

Saya ubah sedikit dengan menambah sedikit sayur-sayuran:
kacang panjang
cendawan butang


Cara penyediaan

1. Tumis bawang besar dan bawang putih, setelah naik bau
2. Masukkan cili hijau dan goreng hingga layu (kalau nak pedas selitkan la sikit cili padi) 3. Kemudian masukkan air belacan, diikuti dengan air asam dan sedikit garam 4. Masukkan pula sayur kacang panjang. cendawan dan kerang (jangan goreng terlalu lama) 5. Akhir sekali masukkan santan.

2 comments:

  1. Salam,

    Saya suka makan sambal goreng jawa tapi ya ampunnn malas nak buat.

    ReplyDelete
  2. salam tuan rumah....trima kasih sudi jengah jintanmanis.com ya, salam perkenalan dari ros ya

    ReplyDelete