Thursday, December 30, 2010

Dalca

Al kisah saya bila first time buat dalca. Buat dalca semata-mata sebab nak cecah ngan roti canai utk sarapan. Dua tiga hari dah plan, call mak tanya camna cara dia buat, biasa tengok tapi takut salah. Ada banyak jugak blog yang saya rujuk untuk bandingkan resipi dan cara membuatnya. Last-last saya ikut style resipi En Nizam. Gamba step by step pun ada, confident sikit.

Adalah jugak part yang saya alter, saya guna rempah kari dan rempah tumis 5 sekawan. Sayur-sayuran saya guna apa yang ada je kat rumah, saya nak letak kacang panjang tapi tak da, jadi saya boh kacang buncis. Mula-mula skali rendam kacang dal dalam setengah jam, lepas tu rebus, kemudian masukkan kentang. Sementara tu dah boleh mula menumis rempah ratus, bawang-bawang dan serbuk kari. Bila kentang dan nampak nak empuk, masukkan terung dengan lobak merah. Apabila bahan-bahan tumis dah naik minyak, masukkan ke dalam periuk sayur-sayuran yang direbus tadi.Tuang 1/2 cawan santan dan letak 1-2 keping asam keping. Akhir skali baru letakkan kacang buncis ngan tomato tu, untuk elakkan ianya terlampau layu dan menjadi hancur.

2 comments:

  1. salam tahun baru momma..
    dalca tu mkn ngan roti canai best tu,..

    ReplyDelete
  2. tu la makan ng canai,sedar2 da makan 3 keping.salam tahun baru gaks

    ReplyDelete