Wednesday, December 29, 2010

Bingka labu


Bahan-bahan
500g labu (rebus & lecekkan)
4biji telur
200g tepung
400ml santan
120g gula perang
1 sudu kecil garam
1/2 sudu serbuk kayu manis
1/4 sudu serbuk buah pala

Cara penyediaan:
1. Lecek labu yang telah di rebus (saya guna garfu supaya tekstur tidak terlalu halus)
2. Campurkan semua bahan ke dalam pengkisar (kecuali labu dan santan)
3. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit santan ke dalam pengkisar supaya adunan tidak bergentel.
4. Apabila sudah sebati, masukkan adunan tadi pada labu yang telah dilecek, gaul biar ia sekata.
5. Tuang adunan pada dulang pembakar yang telah di sapu dengan margerin/ diletak kertas minyak.
6. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200°C selama 45 minit
7. Biar bingka yang telah masak sejuk seketika, baru kita potong, kalau panas-panas bingka masih lembik dan melekat-lekat.

Bab-bab buat kuih ni saya tak pandai sangat, saya kena ikut resipi betul-betul. Kalau masak lauk masak lauk pauk tu boleh lagi agak-agak,main campak. Cambiasa nak bagitau, bingka labu ni favret suami saya, tu yang buat tu.heee.. Laju je kalau dia makan. Alhammdulillah jadi kali ni,molek je.Gula tu memang saya kurangkan sebab tak nak manis sangat. Resipi asal saya rujuk kat blog
MG. Terima kasih diucapkan.

No comments:

Post a Comment